De voordelen van het klantportaal

14-03-14 |

Op de hoogte door het klantportaal.

Meldkamer Installatiebeheer

De businessunit Installatiebeheer van de A. de Jong Groep werkt al jaren met InstallWorks. Dit ERP-pakket is specifiek toegesneden op de processen van installateurs. “In InstallWorks beheren we onder andere onze werkorderstroom, financiën en organisatorische zaken. Een deel van de software is ingericht en via internet beschikbaar voor klanten. Dat is het klantportaal”, vertelt Ewald Baars, manager Installatiebeheer.

Klantportaal biedt inzicht

Ewald: “Onze klanten willen goed geïnformeerd worden over de staat van hun installaties. Ook willen ze graag op de hoogte zijn van de status van de werkorders. Door onze klanten via het klantportaal toegang te geven tot InstallWorks, weten ze direct waar ze aan toe zijn. In het systeem kunnen ze namelijk zelf de status van hun installaties en de werkorders inzien. Het klantportaal biedt dus inzicht en dat geeft rust.”

Een gebruiksvriendelijk systeem

De Jong Installatiebeheer loopt voorop in de manier waarop ze omgaat met haar klanten en hun ERP-pakket. “We willen transparant zijn naar onze klanten toe en we willen het onze klanten zo gemakkelijk mogelijk maken. Het klantportaal is daar een goed hulpmiddel bij”, legt Ewald uit. “Naast dat het direct inzicht geeft, is het een gebruiksvriendelijk systeem. Een klant hoeft bijvoorbeeld niet elke keer opnieuw in te loggen, omdat zijn IP-adres door het systeem wordt herkend. Hierdoor komt hij meteen in zijn eigen omgeving.”

Een prettige look & feel

In de zomer van 2013 startte De Jong Installatiebeheer een pilot met een aantal van haar klanten. De ervaringen waren positief, maar er kwamen ook enkele verbeterpunten naar voren. Ewald: “De afgelopen maanden pasten we de look & feel van het klantportaal aan. Door deze een meer laagdrempelige uitstraling te geven, worden mensen enthousiast om ermee te gaan werken. Het nodigt nu nog meer uit.”

Efficiëntie en snelheid

Ewald vervolgt: “Daarnaast is het klantportaal inmiddels goed te benaderen op een smartphone. Je kunt orders bekijken, maar ook een storing melden. Via een keuzemenu doorloop je verschillende vragen. Hierbij wordt de informatie steeds specifieker. Je wordt als het ware door een trechter geleid. Zodra wij de informatie over de storing ontvangen, gaan we ermee aan de slag. Het klantportaal maakt het proces dus korter en efficiënter.”