Installatietechniek ontzorgt haar klanten

22-04-14 |

In drie fasen naar een optimaal resultaat.

Drie fasen intern proces

Langetermijnfocus

De businessunit Installatietechniek van de A. de Jong Groep bestaat uit A. de Jong Installatietechniek (Schiedam), HRI Installatietechniek (Zaandam) en Joost Naaktgeboren (Delft). Op dit moment verandert de businessunit haar interne processen. Frank Pruisken is directeur van de installatiebedrijven en legt uit waarom deze veranderingen noodzakelijk zijn.

In drie fasen naar een optimaal resultaat

“Om onze klanten optimaal van dienst te kunnen zijn, zorgen we ervoor dat hun proces centraal staat in ons proces. De klant moet zich begrepen voelen en de installaties moeten afgestemd zijn op zijn wensen en eisen. Bovendien moeten ze aansluiten op zijn core business. Om dit te kunnen realiseren, delen we ons interne proces in drie fasen in. De eerste fase noemen we ‘Advies en calculatie’, de tweede ‘Installatie en projecten’ en de derde heet ‘Beheer en onderhoud’,” vertelt Frank.

Analyse en advies

Frank legt uit hoe het in z’n werk gaat: “Steeds vaker worden we vroeg betrokken bij een project. We analyseren dan de klant, zijn vraag en zijn proces en we stellen een adviesrapportage op. Het uitgangspunt hierbij is dat de klant te allen tijde succesvol zijn core business moet kunnen uitvoeren. Ons advies, het systeemengineren en het samenstellen van bewezen technieken moeten daaraan bijdragen.”

Installaties realiseren

“Als de klant akkoord gaat met de adviesrapportage, realiseren wij op een zo slim mogelijke manier de installaties”, vervolgt Frank. “We assembleren verschillende installatiecomponenten en koppelen ze aan een gebouwbeheersysteem (GBS). Hierbij zorgen we er uiteraard voor dat de installaties voldoen aan de eisen van de klant en we bouwen de gewenste functionaliteiten in.”

Ondersteuning voor de lange termijn

Ook na oplevering van de installaties gaat het werk van de installatiebedrijven door. Frank: “De exploitatiefase van de klant en zijn gebruikservaringen zijn erg belangrijk. Dan beoordeelt de klant of hij met onze installaties inderdaad succesvol zijn core business kan uitvoeren. We ondersteunen de klant in deze fase proactief met energie- en managementrapportages over de staat en de ontwikkeling van zijn installaties. Ook adviseren we de klant over vervangingen en duurzame oplossingen zodat zijn exploitatiekosten lager worden. Het inzicht dat de klant hierdoor krijgt, is belangrijk voor zijn langetermijnfocus. Met het inzicht en ons advies kan hij op strategisch niveau beslissingen nemen om zijn core business te optimaliseren.”